De vraag: Hoe kan je op een slimme manier huisartsen op afstand begeleiden bij het gebruik van een digitale communicatieplatform?

Samen met BeterDichtbij hebben wij hier een actieonderzoek naar gedaan bij Rotterdamse huisartsen.

Onze aanpak

Allereerst hebben we tijdens de startbijeenkomst met BeterDichtbij kennis-, leer-, veranderdoelen vastgesteld. Dit zijn een van de vijf kernwaarden die belangrijk zijn bij het doen van actieonderzoek. Een van de leerdoelen was om te achterhalen wat de huisarts nodig heeft qua ondersteuning bij het gebruik van BeterDichtbij. Een huisarts die al een gevorderd gebruiker is heeft andere ondersteuning nodig dan een huisarts die net gestart is met BeterDichtbij. Je wil dus op het juiste moment de juiste ondersteuning kunnen aanbieden. We ontwikkelden een zorginnovatiekompas die hierbij helpt. De Rotterdamse huisartsen hebben vervolgens met behulp van een vragenlijst en interviews hun plek op het zorginnovatiekompas bepaald. Maar wat kun je dan gaan inzetten om de huisartsen te ondersteunen? Welke materialen zijn er? Daarvoor maakten we een toolkit, met daarin bijvoorbeeld filmpjes over het gebruik van BeterDichtbij, whitepaper met de belangrijkste afspraken voor het gebruiken van BeterDichtbij en tips voor het slim inrichten van het werkproces met standaardberichten.

Onze impact

  • Inzicht in wat zorgverleners op welk moment nodig hebben in het leren gebruiken van een digitaal communicatieplatform.
  • Een routekaart die duidelijk maakt welke stappen zorgverleners doorlopen in het leren gebruiken van nieuwe digitale toepassingen
  • Een toolbox met daarin het ondersteuningsaanbod voor zorgverleners gekoppeld aan de fasen in de routekaart
Bettine pluut

Meer weten?

Bettine staat voor je klaar
Strategisch adviseur & actieonderzoeker

bettine@pluutpartners.nl
+31618680012
Volg op LinkedIn

Gerelateerde cases