De vraag

De VGU vroeg ons om de certificatenroute en het samenwerkingsverband te evalueren middels een lerende evaluatie. Het doel was om inzicht te krijgen in de aansluiting van de route bij de wensen en behoeften van de deelnemers en om te leren hoe de betrokken organisaties modulair opleiden het beste kunnen vormgeven.

Onze aanpak

In een periode van enkele maanden voerden we een lerende evaluatie uit, waarbij continu leren en verbeteren centraal stonden. We kozen ervoor om de perspectieven van alle verschillende stakeholders, zoals deelnemers, praktijk- en werkbegeleiders en de docent, te benutten. Feedback werd niet alleen verzameld, maar ook direct toegepast om de certificatenroute al tijdens de evaluatie te verbeteren. We doorliepen cyclisch de stappen van de CIMO-logica: Context, Interventie, Mechanisme en Outcome. Door middel van interviews, vragenlijsten, lesbezoeken en observaties verzamelden we rijke, gedetailleerde data. Deze analyseerden we om patronen en rode draden te herkennen en om inzicht te krijgen in de mechanismen die het leerproces van de studenten en daarmee het succes van de certificatenroute beïnvloeden.

Onze impact

  • Eindrappportage met inzicht in de succes- en belemmerende factoren van modulair opleiden.
  • Concrete aanbevelingen voor het verbeteren van de certificatenroute, zoals het bieden van passende ondersteuning, het toepassen van maatwerk en het verbeteren van de communicatie tussen school en werkbegeleiders.
  • Ontwikkeling van deelnemersprofielen om de ondersteuning beter af te stemmen op de individuele behoeften van de deelnemers.
  • Versterkte samenwerking tussen de deelnemende organisaties, wat bijdraagt aan een meer adequate aanpak van de tekorten op de arbeidsmarkt en uiteindelijk een betere zorgverlening.

Deze evaluatie heeft bijgedragen aan het succes van de pilot en het doorontwikkelen en continueren van de certificatenroute. De opgedane inzichten en aanbevelingen zijn waardevol voor andere organisaties die modulair opleiden willen implementeren of verbeteren.

Annemiek Balt Pluut & Partners

Meer weten?

Annemiek staat voor je klaar
Adviseur & actieonderzoeker

annemiek@pluutpartners.nl
Volg op LinkedIn

Gerelateerde cases

Teamleren in de praktijk
Teamleren in de praktijkActieonderzoekOpschaling innovatieProgramma- en projectmanagementZorgzame organisatie

Teamleren in de praktijk

Samenwerken in (zorg)teams is erg waardevol, maar het kan ook de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Vaak blijken er dingen beter te kunnen in de samenwerking. Maar hoe pak je dat aan?
Training actieonderzoek
training actieonderzoek
Training actieonderzoekActieonderzoekOpschaling innovatiePatiëntparticipatieProgramma- en projectmanagementZorgzame organisatie

Training actieonderzoek

Zorgorganisatie Treant en onderzoekers van de Erasmus School of Health Policy & Management hebben de handen ineengeslagen om 4 interne vraagstukken van Treant actieonderzoekend aan te pakken.