Skip to main content

Iedere zorginstelling krijgt ermee te maken: radicale, uiteenlopende ideeën over wat er gebeurt wanneer je patiënten inzage geeft in hun medisch gegevens. De een vreest dat patiënten met hun dossier ‘onder de arm’ naar de rechter lopen. De ander vreest dat patiënten verdwaald raken in het medisch jargon of de informatie uit hun dossier emotioneel niet aankunnen. Weer een ander is ervan overtuigd dat het merendeel van de patiënten zichzelf met zijn dossier weet te ‘empoweren’. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus hoe ga je om met al die opvattingen en verwachtingen? Ik raad het volgende aan:

1. Leg een stevig fundament: voer een brede discussie op niveau
Allereerst is het belangrijk dat er een goede discussie over online patiëntinzage wordt gevoerd. Het lijkt vanzelfsprekend, maar mijn ervaring is dat het vaak ontbreekt aan een goede dialoog over het waarom, hoe en wat van inzage. Mensen gaan het gesprek uit de weg of beperken zich tot de ICT. Het liefst zijn bij die discussie zowel artsen, patiënten, ICT’ers, verpleegkundigen als managers betrokken. Zij dienen zich te buigen over vragen als: Welke rol heeft de patiënt in de zorg? Hoe zien wij ‘de patiënt’? Als kritisch, onwetend, kwetsbaar, slim? Vaak zijn opvattingen over patiëntinzage gebaseerd op een tamelijk generalistisch patiëntbeeld. Dat maakt een goed gesprek lastig. Het is veel zinvoller om uit te gaan van diverse patiëntgroepen en na te denken over hoe hoe je patiëntinzage op maat kunt aanbieden.

2. Leer van de ervaringen met online patiëntinzage elders
Ten tweede is het belangrijk om te kijken naar ervaringen met online patiëntinzage elders. Borduur voort op de ervaringen van de mensen die je voorgingen. Die leren ons dat er met online patiëntinzage veel winst te behalen valt – als je het goed doet.

3. Wees creatief in je oplossingen
Tot slot is het zaak om op een creatieve manier naar oplossingen te zoeken. Kijk niet alleen naar de techniek, maar denk ook na over hoe je online patiëntinzage op een slimme manier kan inbedden in je zorgproces.

In mijn volgende blogs zal ik inzoomen op de lessen van binnen- en buitenlandse inzagepioniers. Daarbij zal ik putten uit internationaal wetenschappelijk onderzoek en mijn eigen ervaringen als adviseur. Heeft u een specifieke vraag op dit vlak? Stel hem, en ik probeer er in mijn blog op terug te komen.

 

Dit blog verscheen eerder op digitalezorggids.nl

Bettine Pluut

Bettine Pluut zet zich als adviseur en actieonderzoeker in voor goede zorg en een praktijkgerichte overheid. Zij is gespecialiseerd in digitale innovatie, actieonderzoek en patiëntparticipatie.