Skip to main content

Innoveren: niet lullen, maar poetsen

Innoveren. Naast het coronavirus, zou het bijna het woord van 2020 kunnen zijn, want innoveren wordt extreem veel gedaan. Veel mensen denken dat ze aan het innoveren zijn, maar doen ze dat wel echt? Er zit namelijk een flink verschil tussen verbeteren en innoveren. Vorige maand begon mijn avontuur bij de Health Innovation School Rotterdam (HIS010), en het verschil tussen innoveren en verbeteren werd ons meteen duidelijk gemaakt. Op creatieve en ervaringsgerichte wijze zijn we aan de slag gegaan met innoveren (hoe kan het ook anders op een innovatieschool).

Stel je staat met 5 onbekenden in een kring. Je hebt één bak met 120 balletjes en één lege bak. Hoe zorg je ervoor dat je binnen 2 minuten de balletjes van de ene naar de ander bak brengt? Je hebt 5 regels waaraan je je moet houden:

  1. Blijf 1,5 meter van elkaar vandaan;
  2. Het balletje moet door iedereen zijn aangeraakt;
  3. Het balletje mag niet doorgegeven worden aan de persoon naast je;
  4. Het balletje moet minimaal een keer in de lucht worden gegooid;
  5. Degene die het balletje pakt, moet het balletje ook in de lege bak doen.

Onze groep kreeg 4 kansen en 2 minuten om een plan te maken. Tijdens deze 2 minuten spelen er vragen op als: Wie pakt de leiding? Wie heeft een briljant idee? Hebben we überhaupt een plan nodig om te beginnen? Het resultaat:

  • Poging 1: 5 balletjes
  • Poging 2: 32 balletjes
  • Poging 3: 27 balletjes
  • Poging 4: 120 balletjes

Wat maakte het verschil bij poging vier? Juist, wij zijn gaan innoveren. We realiseerden ons dat we een andere strategie moesten gaan verzinnen. Een strategie waarbij we veel impact wilde creëren door weinig inspanning te leveren (zie afbeelding). De eerste drie pogingen kostten ons veel moeite en leverde ons weinig impact op. Dit kwam voornamelijk, omdat we aan het verbeteren waren en niet aan het innoveren.

Als we nou in plaats van die twee minuten voorbespreking, 10 minuten hadden kregen en één kans, zou het dan wel gelukt zijn? Het antwoord is nee. Dan waren we waarschijnlijk bij poging 2 of 3 blijven steken. De moraal van het verhaal: niet lullen, maar poetsen. Blijf niet achter je bureau urenlang piekeren over het juiste. Dat bestaat namelijk niet. Iets nieuws ontstaat door iets te proberen, daarvan te leren en dan weer door te ontwikkelen. Totdat je het iets moois hebt neergezet met elkaar. De innovatie.

Kirsten waaijer pluut & partners actieonderzoek

Meer weten?

Kirsten staat voor je klaar
Adviseur & actieonderzoeker

kirsten@pluutpartners.nl
+31 6 53482644
Volg op LinkedIn