Skip to main content

Ruim twee jaar geleden maakten we bij Pluut & Partners de overstap naar holacratie. Holacratie voelde voor ons als een logische stap. Het hielp ons onze impactgedreven, op samenwerking en verbinding gerichte manier van werken verder te professionaliseren. Maar hoe zijn die twee jaar bevallen? In deze blog blik ik terug en licht ik de twee grootste voordelen die ik ervaar uit: persoonlijke ontwikkeling en eigenaarschap. 

Holacratie is een vorm van samensturing. Het kent een structuur van zelforganiserende teams, ook wel ‘cirkels’ genoemd. Deze cirkels verdelen verantwoordelijkheden over rollen die flexibel zijn en kunnen veranderen naargelang de behoeften van het team, de organisatie en klanten. Belangrijke uitgangspunten zijn gedeeld leiderschap, transparantie en deep democracy. 

Extra kansen voor persoonlijke ontwikkeling 

Afgelopen week hadden we de grootste verkiezingen sinds de start van onze holacratie. Iedereen in het team kon solliciteren op vijf rollen: facilitator, secretaris, marketing & communicatie, fijn werken en relaties.  

Voor het eerst stonden collega’s bewust rollen af. De belangrijkste reden? Ze wilden een nieuwe uitdaging. Ze wilden ‘chef’ worden op een vakgebied waar nieuwe kennis en vaardigheden nodig zijn. (We kozen voor het woord chef omdat het luchtig en ludiek is, maar ook laat zien dat er leiderschap en verantwoordelijkheid bij komt kijken).   

We staan tijdens de verkiezingen heel bewust stil bij de ontwikkelkansen bij een rol. In de pitch van 1 minuut vertellen de kandidaat-chefs niet alleen wat ze als nieuwe chef komen brengen en willen realiseren, maar ook hoe de nieuwe rol hen gaat helpen om aan hun persoonlijke ontwikkeldoelen te werken. De pitches lieten mooi zien dat holacratie de kans biedt voor onze teamleden om zich door de holacratie extra snel en breed te ontwikkelen. Veel van onze collega’s staan aan het begin van hun carrière en krijgen hierdoor al vroeg de kans om zich te ontwikkelen, zowel in het vakgebied van de desbetreffende rol als in de ontwikkeling van leiderschap. En met leiderschap bedoel ik niet ‘de baas spelen’, maar richting geven aan hun rol, anderen motiveren en zorgen dat doelen worden bereikt. 

Wat P&P’ers in hun rol als chef leren, kunnen ze meteen toepassen om klanten beter te helpen bij slim en zorgzaam organiseren. Holacratie versterkt daarmee niet alleen ons team, maar ook onze impact buiten de organisatie. 

Eigenaarschap vanaf de start 

Eigenaarschap is het tweede grote voordeel van holacratie. Het creëert een cultuur waarin iedereen zich betrokken voelt bij hoe we georganiseerd zijn. Tijdens onze tweewekelijkse werkoverleggen brengen teamleden spanningen in: een verschil tussen hoe iets nu is en hoe het kan zijn. Spanningen zijn brandstof voor vernieuwing.  

Een mooi voorbeeld: een collega die pas een maand bij ons werkte, stelde voor om Canva te gebruiken voor infographics. Het team besprak het voorstel en nam binnen vijf minuten een besluit met integratieve besluitvorming. Dit laat zien dat zelfs nieuwe collega’s de ruimte voelen om bij te dragen. En dat we ideeën serieus nemen. 

De uitdagingen 

Natuurlijk brengt holacratie ook uitdagingen met zich mee. Als organisatieadviseurs en actieonderzoekers staan onze klanten altijd op de eerste plaats. Dat maakt het soms lastig om je verantwoordelijkheden voor interne rollen te combineren met het werk voor klanten. Daarnaast kost groeien tijd en energie. Maar uiteindelijk is dat groeproces wel een belangrijke bron van zingeving en kunnen we hierdoor nóg beter werk leveren voor onze klanten. 

Durf de stap ook aan 

In mijn eerdere LinkedIn-post over onze overstap naar holacratie stond de vraag: “Vind je dat niet spannend?” centraal. Het antwoord luidt na twee jaar nog steeds: nee, ik vind het niet spannend om een holacratie te zijn. Het is zo’n slimme organisatiestructuur dat het juist veel vertrouwen geeft. Het helpt ons om te blijven groeien, als mensen, professionals en als team. Ik ben dus nog steeds heel blij met onze keuze.  

Ik gun meer organisaties deze slimme en zorgzame organisatievorm. Dus overweeg je de stap en wil je hier meer over weten? Stel gerust je vragen! 

bettine pluut pluut & partners actieonderzoek

Meer weten?

Bettine staat voor je klaar
Strategisch adviseur & actieonderzoeker

bettine@pluutpartners.nl
+31618680012
Volg op LinkedIn

Bettine Pluut

Bettine Pluut zet zich als adviseur en actieonderzoeker in voor goede zorg en een praktijkgerichte overheid. Zij is gespecialiseerd in digitale innovatie, actieonderzoek en patiëntparticipatie.